Menu Sluiten

Krokante tofu-nuggets

Dit recept is ontstaan vanuit de noodzaak om veel tofu op te gebruiken en ik wilde graag eens iets anders uitproberen. Ik koop graag (maar niet vaak) vegan nuggets, maar ik vind ze duur en eigenlijk maar een holle manier om mijn maag te vullen. Ergens heb ik toch wel graag de touwtjes in handen en door zelf mijn nuggets te maken weet ik perfect wat ik aan het eten ben. Ik beweer overigens niet dat deze nuggets je zullen doen blaken van gezondheid. Het blijft een redelijk vette hap, maar wel met veel plantaardige eiwitten.

De ultieme ervaring

De nuggets zijn plezierig van structuur en smaak. Een kruidige, krokante korst ontmoeten eerst je lippen waardoor je tanden zich heen moeten kraken. Nog genietend van die heerlijke crunch bereik je het heerlijke zachte centrum. De smaken en structuren blenden aangenaam in je mond. Hiep hoera, je zintuigen kunnen ten volle genieten.

Om de ervaring compleet te maken raad ik aan om met de vingers te eten. Je eet niet enkel met je mond, tong, neus en ogen. Door met je vingers te eten gaan de nuggets nog beter smaken, omdat je het krokante niet enkel in je mond ervaart, maar ook met je vingers. Bovendien zou de kille, harde aanraking van een vork met je mond een groot deel van de ondervinding ondermijnen.

tofu-nuggets

Ingrediënten en stappenplan

Voor dit recept moet je je tofublok in de vriezer steken. Door het invriezen verander je de structuur een beetje van je tofu en zal het vocht eenvoudiger uit de ontdooide blok komen. Je moet echt het meeste vocht proberen te persen uit je blok. Ik doe dat door mijn ontdooide blok op een bord te leggen met daarop een snijplankje met zware gewichten. Er komt behoorlijk veel vocht uit zo’n onnozel blokje. En dan is hij klaar om nieuwe smaken op te zuigen.

Edelgistvlokken zijn binnen de plantaardige keuken een haast onontbeerlijk iets. Het is iets compleet anders dan gewone gist en kan je dus niet met elkaar vervangen. Edelgistvlokken kan je in haast elke zichzelf respecterende naturwinkel vinden. Je komt dit ingrediënt wel in meer recepten tegen op deze site.

Pankokruimels kan je in heel wat supermarkten vinden bij de Aziatische voedingsmiddelen. Je kan ook paneermeel gebruiken of verkruimelde cornflakes. Uiteraard gaat het over de ongezoete maïs ontbijtgranen.

Ik gebruik het liefste gerookte paprikapoeder, omdat het meer diepgang heeft van smaak. Het is de moeite om daar toch eens naar op zoek te gaan. Je zal geen spijt hebben van je nieuwe aanwinst.

Voor een glutenvrije variant dien je glutenvrije cornflakes of paneermeel te gebruiken voor de coating. Het beslag maak je met een glutenvrije bloem naar keuze of kikkererwtenmeel. Deze laatste heeft een opvallende smaak, maar past wel bij een nugget.

Moet het glutenvrij zijn dan moet je ook zien dat je sojasaus zonder gluten is, want dat is vaak niet het geval. Ik gebruik daarom tamari.

En dan volgt nu eindelijk het stappenplan:

 

 

stappenplan nuggets

Ik ben echt gek van ketchup, maar deze nuggets zijn uiteraard ook lekker met deze eivrij mayo of een heerlijke hoevedressing.

– Laat ze je smaken! –

 

 

Geef een reactie